Zespół interdyscyplinarny
Zespół Interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Wójtem Gminy Sochaczew a jednostkami delegującymi poszczególnych członków Zespołu.
Osoby wchodzące w skład Zespołu Interdyscyplinarnego i Grupy Roboczej współpracują ze sobą w sposób skoordynowany podczas spotkań Zespołu i grup roboczych, zapewniając skuteczne reagowanie na problem.
Pracami Zespołu Interdyscyplinarnego kieruje przewodniczący Zespołu i reprezentuje Zespół na zewnątrz
Na pierwszym posiedzeniu Zespołu Interdyscyplinarnego na wniosek przewodniczącego wybierany jest zastępca przewodniczącego
Do zadań przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego należy w szczególności:
a) zapewnienie obsługi protokolarnej posiedzeń Zespołu Interdyscyplinarnego oraz podejmowanych przez Zespół decyzji
b) zwoływanie i informowanie o posiedzeniach Zespołu Interdyscyplinarnego
c) powierzenie poszczególnym członkom Zespołu Interdyscyplinarnego określonych prac niezbędnych do realizacji zadań Zespołu
d) zapraszanie do udziału w posiedzeniach Zespołu Interdyscyplinarnego innych osób z własnej inicjatywy lub na wniosek Zespołu
e) prowadzenie posiedzeń Zespołu Interdyscyplinarnego
f) nawiązuje kontakty z podmiotami wykonującymi zadania wynikające z Ustawy o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie
g) odpowiada za gromadzenie i kompletowanie pełnej dokumentacji z przebiegu pracy Zespołu Interdyscyplinarnego
h) w celach statystycznych prowadzi rejestr spraw skierowanych do grup roboczych, składu poszczególnych grup, efektów ich pracy. W oparciu o zebrane dane dokonuje oceny i realizacji zadań przez grupy robocze
i) sporządza sprawozdania z prac Zespołu Interdyscyplinarnego
Posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, wskazując termin oraz miejsce, o czym powiadamia członków Zespołu Interdyscyplinarnego pisemnie (bezpośrednie wręczenie pisma, przesłanie pisma w formie elektronicznej lub listownie), nie później niż 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
W sytuacji niecierpiącej zwłoki dopuszcza się zwoływanie posiedzeń Zespołu Interdyscyplinarnego również telefonicznie albo przy użyciu innych środków łączność bez zachowania terminu
Prace Zespołu Interdyscyplinarnego prowadzone są jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej trzech członków
Posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb jednak nie rzadziej niż raz na kwartał
Z każdego posiedzenia Zespołu zostaje sporządzony protokół zawierający: listę obecności, tematykę omawianych spraw ogólnych, przypadki indywidualne, opis działań do podjęcia. Protokół podpisuje przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego
Posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego odbywają się w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sochaczewie. Dopuszcza się organizację posiedzeń na terenie innych instytucji lub organizacji wchodzących w skład Zespołu Interdyscyplinarnego
Zespół Interdyscyplinarny w drodze zarządzenia Wójta Gminy Sochaczew może tworzyć grupę roboczą w celu rozwiązania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidulanych przypadkach
Uczestnictwo w posiedzeniach Zespołu Interdyscyplinarnego jest obowiązkowe. W razie niemożności uczestnictwa z pracach Zespołu, członek Zespołu Interdyscyplinarnego obowiązany jest poinformować przewodniczącego o okolicznościach uniemożliwiających wykonywanie obowiązków
Zespół Interdyscyplinarny upoważnia przewodniczącego do tworzenia małych grup roboczych w celu rozwiązania indywidualnych problemów związanych z występowaniem przemocy w rodzinie
Decyzję dotyczące Zespołu Interdyscyplinarnego są podejmowane większością głosów. W przypadku równej ilości głosów, decydujący głos należy do Przewodniczącego
Dokumentacje posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego stanowi protokół z posiedzenia Zespołu oraz lista obecności
Grupy robocze
W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele: jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia. W skład grup roboczych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi oraz przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Członkowie zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych mogą przetwarzać dane osób dotkniętych przemocą w rodzinie i osób stosujących przemoc w rodzinie dotyczące: stanu zdrowia, nałogów, skazań, orzeczeń o ukaraniu, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym i administracyjnym, ale są zobowiązani do zachowania poufności wszelkich informacji i danych.
Prace w ramach grup roboczych są prowadzone w zależności od potrzeb zgłaszanych przez zespół interdyscyplinarny lub wynikających z problemów występujących w indywidualnych przypadkach.
Zadania grup roboczych
Zadaniem grup roboczych jest opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie, monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy, dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.