W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Sochaczew

ul. Warszawska 115
96-500 Sochaczew

tel. (46) 864-26-00
fax: (46) 864-26-02
e-mail: gminasochaczew@sochaczew.org.pl

NIP GMINY: 837-16-92-031
REGON: 750148526
ADRES ESP: /exj2d97k84/SkrytkaESP

 

XXXIII /153/2013

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Sochaczew
z dnia
w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.Dz. U. z 2012 r. poz. 391) uchwala się, co następuje:
status uchwały obowiązująca


§ 1
Uchwała określa:
1)      rodzaje i ilość odpadów odbieranych od właściciela nieruchomości,
2)      częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości,
3)      sposób świadczenia usług w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
4)      sposób zagospodarowania odpadów komunalnych w odniesieniu do nieruchomości zamieszkałej, na której prowadzone jest co najmniej jedno gospodarstwo domowe.
 
§ 2
 
Ustala się, że od właściciela nieruchomości należy odbierać każdą zebraną przez właściciela nieruchomości ilość odpadów komunalnych.
 
§ 3
 
1.      W zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości odbierane są wytworzone w gospodarstwach domowych następujące frakcje odpadów komunalnych:
1)      odpady zbierane w sposób selektywny, w tym:
1.      papier, tektura (makulatura, karton);
2.      szkło;
3.      metale;
4.      tworzywa sztuczne;
5.      odpady biodegradowalne;
6.      opakowania wielomateriałowe;
7.      przeterminowane leki;
8.      zużyte baterie i akumulatory;
9.      zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
10.  meble i inne odpady wielkogabarytowe;
11.  odpady budowlane i rozbiórkowe;
12.  zużyte opony;
13.  odpady zielone;
14.  popiół
2)      odpady komunalne zmieszane.
 
2.      Określa się wymaganą liczbę pojemników na odpady komunalne zmieszane uzależnioną od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość - jeden pojemnik o pojemności 120 l na każde 4 osoby zamieszkujące daną nieruchomość, oraz dodatkowo jeden pojemnik o pojemności 120l na każde kolejne 4 osoby.
 
3.      W przypadku ilości odpadów przekraczających wielkość podaną w ust. 2 właściciele nieruchomości zamieszkałych zmieszane odpady komunalne mogą oddawać w pojemnikach na odpady zmieszane. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne wyłoniony w drodze przetargu zobowiązany jest dostarczyć pojemniki na odpady komunalne zmieszane w ilości odpowiadającej potrzebom danej nieruchomości.
 
§ 4
 
1.      Ustala się rodzaje i następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych:
 
1)     odpady zmieszane – odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz na dwa tygodnie;
2)     odpady ulegające biodegradacji mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji, kompostowane w przydomowym kompostowniku lub można je przekazać oddzielenie, tj. w osobnym pojemniku  podmiotowi uprawnionemu co najmniej raz na 2 tygodnie;
3)     odpady zielone mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji kompostowane w przydomowym kompostowniku lub można je przekazać oddzielnie, tj. w osobnym pojemniku  podmiotowi uprawnionemu co najmniej raz na 2 tygodnie;
 
4)     odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej
raz na miesiąc;
5)     przeterminowane leki należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych oraz wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na ww. odpady, rozmieszczonych w wyznaczonych punktach – w godzinach ich pracy;
6)     zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy umieszczać w odpowiednio oznakowanych pojemnikach na ww. odpady, rozmieszczonych w wyznaczonych punktach oraz w punktach sprzedaży baterii i akumulatorów - w godzinach ich pracy;
7)     zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będzie odbierany co najmniej 2 razy do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych
lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
8)     chemikalia oraz zużyte opony będą odbierane co najmniej 2 razy do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
9)     meble oraz inne odpady wielkogabarytowe będą odbierane co najmniej 2 razy
do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych
lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
10) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów, będą odbierane każdorazowo z terenu nieruchomości zamieszkałej przez podmiot uprawniony poprzez zgłoszenie tego faktu do podmiotu uprawnionego przez właściciela nieruchomości zamieszkałej za pośrednictwem Urzędu Gminy Sochaczew na 7 dni przed rozpoczęciem prac oraz z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów co najmniej 2 razy do roku;
 
§ 5
 
1.      W punktach selektywnej zbiórki odpadów znajdujących się na terenie gminy ustawia się oznakowane pojemniki na poszczególne frakcje odpadów, które właściciele nieruchomości samodzielnie dostarczą.
2.      Wójt Gminy podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty lokalizację punktów selektywnej zbiórki oraz wykaz odbieranych z nich frakcji.
 
 
 
§ 6
1.      Podmiot odbierający odpady komunalne odbierze wyłącznie te odpady, które są umieszczone w oznaczonych pojemnikach.
2.      Odpady zgromadzone obok pojemników, w urządzeniach innych niż dostarczył uprawniony podmiot, nie będą odbierane.
3.      Odpady powstałe na nieruchomości a znajdujące się w pojemnikach nie przeznaczonych  dla danej frakcji odpadów zostaną potraktowane jako odpady zmieszane.
4.      W dniu odbierania odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości zobowiązany jest zapewnić łatwy dostęp do pojemników i innych urządzeń pracownikom podmiotu odbierającego odpady komunalne lub wystawić pojemniki lub inne urządzenia przed wejście na teren nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.      W przypadku braku możliwości wystawienia pojemników lub innych urządzeń w miejsca, o których mowa w ust. 4, należy wystawić pojemniki i worki w dniu odbioru do drogi publicznej.
 
§ 7
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Sochaczew
 
 
 
§ 8
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
 
 



Uzasadnienie
 
Na podstawie art. 6c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.) gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
 
W celu wywiązania się z nowych obowiązków Rada Gminy powinna przyjąć szereg uchwał,
w tym uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
 
W zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę, której wysokość określa odrębna uchwała, Gmina odbierze odpady komunalne zebrane w specjalnie przystosowanych pojemnikach . Odebranie odpadów od właścicieli nieruchomości w ramach jednej stałej opłaty pozwoli w znaczny sposób ograniczyć ilość odpadów zagospodarowanych (z przyczyn ekonomicznych) w niedozwolony sposób, szkodliwy tak dla zdrowia ludzi, jaki środowiska naturalnego.
 
Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi akt prawa miejscowego i jest podstawą dalszych działań mających na celu wprowadzenie nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Sochaczew.  Jest też bezpośrednio związana z uchwałami: w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty, w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właściciela nieruchomości.
 

Powiadom znajomego