XXXIII/154/2013
jakiego organu | Rady Gminy Sochaczew |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późń. zm.) i art. 4 ust. 1, ust 2 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391) oraz po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwala się, regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew o następującej treści: |
status uchwały | obowiązująca |
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew.
§ 2
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) niniejszy regulamin określa:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki
rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub
w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej
przeprowadzania.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3
1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania
i odbierania odpadów komunalnych:
1) Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki lub inne urządzenia do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
2) Selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmuje następujące frakcje odpadów:
a) papier, tektura (makulatura, karton);
b) szkło;
c) metale;
d) tworzywa sztuczne;
e) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone;
f) opakowania wielomateriałowe;
g) przeterminowane leki i chemikalia;
h) zużyte baterie i akumulatory;
i) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
j) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
k) odpady budowlane i rozbiórkowe;
l) zużyte opony.
2. W przypadku zadeklarowania przez właściciela nieruchomości segregowania odpadów komunalnych, pozostałe odpady zmieszane niedające się wyselekcjonować gromadzone w pojemniku przez właściciela nieruchomości nie powinny zawierać rodzajów odpadów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 2).
§ 4
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia śniegu, błota, lodu, liści oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości bezpośrednio przy jej granicy, z wyłączeniem tych chodników, na których jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
§ 5
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na własnej nieruchomości pod warunkiem, że:
1) powstające ścieki zostaną odprowadzone do kanalizacji sanitarnej lub w przypadku jej braku do szczelnego zbiornika bezodpływowego,
2) czynność ta zostanie dokonana w miejscach o utwardzonym podłożu oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.
2. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się wyłącznie w miejscach, w których prace związane z naprawą pojazdów nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego oraz uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości a sposób postępowania z odpadami powstającymi w wyniku naprawy będzie zgodny z przepisami szczególnymi.
Rozdział 3
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 6
Właściciel nieruchomości wyposaża nieruchomość w specjalistyczne pojemniki lub inne urządzenia na odpady komunalne o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.
§ 7
1. Pojemniki przeznaczone do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na terenie nieruchomości powinny mieć pojemność od 120 l do 7000 l.
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach o minimalnej pojemności uwzględniającej poniższe wielkości wytwarzanych odpadów:
1) w odniesieniu do nieruchomości zamieszkałych, w miesiącu na jedną osobę musi przypadać co najmniej 30 l pojemności pojemnika, w związku z czym liczbę oraz wielkość pojemników należy dostosować do liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz do ilości wytwarzanych odpadów; przy czym każda nieruchomość musi być wyposażona w co najmniej jeden pojemnik o pojemności
120 l;
2) w odniesieniu do szkół, przedszkoli i żłobków na każdego ucznia, studenta, wychowanka i pracownika musi przypadać co najmniej 2 l pojemności pojemnika, przy czym na każdy taki budynek co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
3) w odniesieniu do lokali handlowych na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu musi przypadać co najmniej 20 l pojemności pojemnika, przy czym na każdy lokal co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
4) w odniesieniu do lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne musi przypadać co najmniej 20 l, przy czym na każdy lokal co najmniej jeden pojemnik
o pojemności: 120 l; dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
5) w odniesieniu do ulicznych punktów szybkiej konsumpcji musi przypadać
co najmniej jeden pojemnik o pojemności co najmniej 120 l;
6) w odniesieniu do zakładów pracy, rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych na każdych 10 pracowników musi przypadać co najmniej jeden pojemnik
o pojemności 120 l;
7) w odniesieniu do domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. na jedno łóżko musi przypadać co najmniej 30 l, przy czym na każdy obiekt co najmniej jeden pojemnik
o pojemności: 120 l;
8) w odniesieniu do ogródków działkowych na każdą działkę w okresie sezonu
tj. od 1 kwietnia do 31 października każdego roku musi przypadać 30 l, a poza tym okresem 5 l (dopuszcza się jeden pojemnik dla większej liczby działek,
o pojemności stanowiącej iloczyn normatywnej pojemności i liczby działek);
9) w odniesieniu do lokali handlowych branży spożywczej i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika o pojemności 20 l;
10) w odniesieniu do cmentarzy dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie co najmniej jednego pojemnika o pojemności od 1100 l do 7000 l, przy czym w okresie od 15 października do 15 listopada ilość pojemników należy dostosować do zapotrzebowania.
3. Pojemniki i inne urządzenia przeznaczone do zbierania segregowanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości powinny mieć minimalną pojemność:
1) dla zabudowy jednorodzinnej – 120 l,
2) dla zabudowy wielorodzinnej – 120 l,
3) dla pozostałych nieruchomości – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l.
4. Pojemniki lub inne urządzenia, o których mowa w ust. 2 i w ust. 3, powinny być szczelne, trwałe, zamykane i przystosowane do mechanicznego załadunku i wyładunku przez podmiot uprawniony.
§ 8
Pojemniki i inne urządzenia na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym, w miejscu dostępnym dla podmiotu uprawnionego odbierającego odpady bez konieczności wejścia na teren nieruchomości.
§ 9
1. W miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe itp.) drobne odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności 20 litrów.
2. Pojemniki, o których mowa w § 9 ust. 1, należy umieścić na przystankach komunikacji gminnej, a na pozostałych terenach - w zależności od potrzeb.
§ 10
Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, a w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym,
w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcję i dezynsekcję.
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 11
Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych:
1) odpady zmieszane – odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz na dwa tygodnie;
2) odpady ulegające biodegradacji mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji, kompostowane w przydomowym kompostowniku lub można je przekazać oddzielenie, tj. w osobnym pojemniku podmiotowi uprawnionemu co najmniej raz na 2 tygodnie;
3) odpady zielone mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji kompostowane w przydomowym kompostowniku lub można je przekazać oddzielnie, tj. w osobnym pojemniku podmiotowi uprawnionemu co najmniej raz na 2 tygodnie;
4) odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej
raz na miesiąc;
5) przeterminowane leki należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych oraz wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na ww. odpady, rozmieszczonych w wyznaczonych punktach – w godzinach ich pracy;
6) zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy umieszczać w odpowiednio oznakowanych pojemnikach na ww. odpady, rozmieszczonych w wyznaczonych punktach oraz w punktach sprzedaży baterii i akumulatorów - w godzinach ich pracy;
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będzie odbierany co najmniej 2 razy do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych
lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
8) chemikalia oraz zużyte opony będą odbierane co najmniej 2 razy do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
9) meble oraz inne odpady wielkogabarytowe będą odbierane co najmniej 2 razy
do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych
lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
10) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów, będą odbierane każdorazowo z terenu nieruchomości zamieszkałej przez podmiot uprawniony poprzez zgłoszenie tego faktu do podmiotu uprawnionego przez właściciela nieruchomości zamieszkałej za pośrednictwem Urzędu Gminy w Sochaczew na 7 dni przed rozpoczęciem prac oraz z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów co najmniej 2 razy do roku;
§ 12
1. Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych i z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej
raz na miesiąc;
2) odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz
na miesiąc;
2. W okresie letnim (kwiecień – wrzesień), właściciele nieruchomości, na terenach gdzie prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokojów itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów
lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady zgodnie z § 7 ust. 2 pkt. 7.
§ 13
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego pozbywania się nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością nie dopuszczającą do jego przepełnienia oraz wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, nie rzadziej niż jeden raz w okresie pół roku.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się osadów ściekowych
z przydomowych oczyszczalni ścieków bytowych z częstotliwością wynikającą z ich instrukcji eksploatacji.
Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 14
1. Właściciele nieruchomości powinni podejmować działania zmierzające do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów w szczególności poprzez:
1) unikanie używania produktów nie nadających się do recyklingu i kompostowania;
2) kupowanie produktów zapakowanych w minimalną ilość opakowań;
3) kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych.
2. Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:
1) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców Gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
2) promocję minimalizacji powstawania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych;
3) upowszechnienie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
§ 15
Odpady komunalne zebrane z terenu Gminy Sochaczew mają być przekazywane
przez podmiot uprawniony zgodnie z uchwałą nr 212/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 22 października 2012 r. w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 16
1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych
są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami.
2. Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:
a) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz innych zwierząt,
b) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
3. W przypadku wyprowadzania psa poza teren nieruchomości, do obowiązków osób utrzymujących psy należy wyprowadzanie psa na smyczy, a psów uznawanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny na smyczy i w kagańcu.
4. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są obowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w obiektach oraz na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych.
Rozdział 7
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 17
1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, z wyjątkiem terenów określonych w ust.3.
2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów zajętych przez budownictwo wielorodzinne, budownictwo jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, ogrody działkowe.
3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do chowu zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
(t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.),
2) utrzymywanie zwierząt będzie prowadzone z zachowaniem czystości i porządku na nieruchomości;
3) zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości.
4. Odstępstwa od zakazów wymienionych w ust. 1 – 3 dopuszczalne są tylko wtedy, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich poprzedzone jest uzyskaniem odpowiednich decyzji przewidzianych prawem.
5. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są dodatkowo:
1) przestrzegać przepisów sanitarno – epidemiologicznych,
2) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem, gnojowicą i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków,
3) gromadzić i usuwać nieczystości, które są obornikiem, gnojowicą i gnojówką,
w sposób przewidziany w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach
i nawożeniu (Dz. U. nr 147, poz. 1033 z późn. zm. ).
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia
§ 18
Obowiązkowej deratyzacji podlega cały obszar Gminy Sochaczew.Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana dwukrotnie w ciągu roku: w pierwszym terminie w miesiącach marzec-kwiecień, w drugim terminie
w miesiącach listopad-grudzień oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 19
Traci moc Uchwała Rady Gminy Sochaczew Nr XXXII/148/2012 z dnia 27 grudnia 2012 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew
§ 20
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Sochaczew.
§ 21
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach ( t. j. Dz. U. z 2012, poz. 391) Rada Gminy w Sochaczewie uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Ustawa, o której mowa powyżej wprowadziła obowiązek dostosowania regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, który został przyjęty przez Sejmik Województwa Mazowieckiego Uchwałą
Nr 2012/12 z dnia 22 października 2012 r.
Niniejszy regulamin wprowadza nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Sochaczew, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.