W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Sochaczew

ul. Warszawska 115
96-500 Sochaczew

tel. (46) 864-26-00
fax: (46) 864-26-02
e-mail: gminasochaczew@sochaczew.org.pl

NIP GMINY: 837-16-92-031
REGON: 750148526
ADRES ESP: /exj2d97k84/SkrytkaESP

 

XXXIII/154/2013

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Sochaczew
z dnia
w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew
na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późń. zm.) i art. 4 ust. 1, ust 2 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391) oraz po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwala się, regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew o następującej treści:
status uchwały obowiązująca
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
 
§ 1
 
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew.
§ 2
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) niniejszy regulamin określa: 
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości  
     obejmujących: 
a)    prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli  innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych, 
b)    uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, 
c)    mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
     2) rodzaj  i  minimalną  pojemność  pojemników   przeznaczonych  do zbierania  odpadów
         komunalnych  na  terenie  nieruchomości  oraz   na  drogach   publicznych,       warunki
         rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym,
         porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a)    średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b)    liczby osób korzystających z pojemników;
3) częstotliwości  i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych 
    z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
     4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami; 
     5) obowiązki  osób  utrzymujących  zwierzęta   domowe, mających na celu ochronę przed
         zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
         przeznaczonych do wspólnego użytku; 
6) wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
    rolniczej,  w tym  także  zakazu  ich   utrzymywania   na   określonych  obszarach     lub
    w poszczególnych nieruchomościach; 
     7) wyznaczanie  obszarów  podlegających    obowiązkowej    deratyzacji   i    terminów  jej 
         przeprowadzania.
 
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 3
 
1.    Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania
i odbierania odpadów komunalnych:
1)    Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki lub inne urządzenia do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
2) Selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmuje następujące frakcje odpadów:
a)    papier, tektura (makulatura, karton);
b)    szkło;
c)    metale;
d)    tworzywa sztuczne;
e)    odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone;
f)     opakowania wielomateriałowe;
g)    przeterminowane leki i chemikalia;
h)    zużyte baterie i akumulatory;
i)      zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
j)      meble i inne odpady wielkogabarytowe;
k)    odpady budowlane i rozbiórkowe;
l)      zużyte opony.
2.    W przypadku zadeklarowania przez właściciela nieruchomości segregowania odpadów komunalnych, pozostałe odpady zmieszane niedające się wyselekcjonować gromadzone w pojemniku przez właściciela nieruchomości nie powinny zawierać rodzajów odpadów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 2).
 
§ 4
 
1.    Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia śniegu, błota, lodu, liści oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości bezpośrednio przy jej granicy, z wyłączeniem tych chodników, na których jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
 
§ 5
 
1.    Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na własnej nieruchomości pod warunkiem, że:
1)    powstające ścieki zostaną odprowadzone do kanalizacji sanitarnej lub w przypadku jej braku do szczelnego zbiornika bezodpływowego,
2)    czynność ta zostanie dokonana w miejscach o utwardzonym podłożu oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.
2.    Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się wyłącznie w miejscach, w których prace związane z naprawą pojazdów nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego oraz uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości a sposób postępowania z odpadami powstającymi w wyniku naprawy będzie zgodny z przepisami szczególnymi.
  
Rozdział 3
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
 
§ 6
 
Właściciel nieruchomości wyposaża nieruchomość w specjalistyczne pojemniki lub inne urządzenia na odpady komunalne o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.
 
§ 7
 
1.    Pojemniki przeznaczone do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na terenie nieruchomości powinny mieć pojemność od 120 l do 7000 l.
2.    Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach o minimalnej pojemności uwzględniającej poniższe wielkości wytwarzanych odpadów:
1)      w odniesieniu do nieruchomości zamieszkałych, w miesiącu na jedną osobę musi przypadać co najmniej 30 l pojemności pojemnika, w związku z czym liczbę oraz wielkość pojemników należy dostosować do liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz do ilości wytwarzanych odpadów; przy czym każda nieruchomość musi być wyposażona w co najmniej jeden pojemnik o pojemności
120 l;
2)      w odniesieniu do szkół, przedszkoli i żłobków na każdego ucznia, studenta, wychowanka i pracownika musi przypadać co najmniej 2 l pojemności pojemnika, przy czym na każdy taki budynek co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
3)      w odniesieniu do lokali handlowych na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu musi przypadać co najmniej 20 l pojemności pojemnika, przy czym na każdy lokal co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
4)      w odniesieniu do lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne musi przypadać co najmniej 20 l, przy czym na każdy lokal co najmniej jeden pojemnik
o pojemności: 120 l; dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
5)      w odniesieniu do ulicznych punktów szybkiej konsumpcji musi przypadać
co najmniej jeden pojemnik o pojemności co najmniej 120 l;
6)      w odniesieniu do zakładów pracy, rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych na każdych 10 pracowników musi przypadać co najmniej jeden pojemnik
o pojemności 120 l;
7)      w odniesieniu do domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. na jedno łóżko musi przypadać co najmniej 30 l, przy czym na każdy obiekt co najmniej jeden pojemnik
o pojemności: 120 l;
8)      w odniesieniu do ogródków działkowych na każdą działkę w okresie sezonu
tj. od 1 kwietnia do 31 października każdego roku musi przypadać 30 l, a poza tym okresem 5 l (dopuszcza się jeden pojemnik dla większej liczby działek,
o pojemności stanowiącej iloczyn normatywnej pojemności i liczby działek);
9)      w odniesieniu do lokali handlowych branży spożywczej i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika o pojemności 20 l;
10)   w odniesieniu do cmentarzy dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie co najmniej jednego pojemnika o pojemności od 1100 l do 7000 l, przy czym w okresie od 15 października do 15 listopada ilość pojemników należy dostosować do zapotrzebowania.
3.    Pojemniki i inne urządzenia przeznaczone do zbierania segregowanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości powinny mieć minimalną pojemność:
1)    dla zabudowy jednorodzinnej – 120 l,
2)    dla zabudowy wielorodzinnej – 120 l,
3)    dla pozostałych nieruchomości – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l.
4.    Pojemniki lub inne urządzenia, o których mowa w ust. 2 i w ust. 3, powinny być szczelne, trwałe, zamykane i przystosowane  do mechanicznego załadunku i wyładunku przez podmiot uprawniony. 
 
§ 8
 
Pojemniki i inne urządzenia na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym, w miejscu dostępnym dla podmiotu uprawnionego odbierającego odpady bez konieczności wejścia na teren nieruchomości.
   
§ 9
 
1.    W miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe itp.) drobne odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności 20 litrów.
2.    Pojemniki, o których mowa w § 9 ust. 1, należy umieścić na przystankach komunikacji gminnej, a na pozostałych terenach - w zależności od potrzeb.
 
§ 10
 
Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, a w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym,
w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcję i dezynsekcję.
   
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
 
§ 11
 
Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych:
 
1)    odpady zmieszane – odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz na dwa tygodnie;
2)    odpady ulegające biodegradacji mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji, kompostowane w przydomowym kompostowniku lub można je przekazać oddzielenie, tj. w osobnym pojemniku podmiotowi uprawnionemu co najmniej raz na 2 tygodnie;
3)    odpady zielone mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji kompostowane w przydomowym kompostowniku lub można je przekazać oddzielnie, tj. w osobnym pojemniku podmiotowi uprawnionemu co najmniej raz na 2 tygodnie;
4)    odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej
raz na miesiąc;
5)    przeterminowane leki należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych oraz wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na ww. odpady, rozmieszczonych w wyznaczonych punktach – w godzinach ich pracy;
6)    zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy umieszczać w odpowiednio oznakowanych pojemnikach na ww. odpady, rozmieszczonych w wyznaczonych punktach oraz w punktach sprzedaży baterii i akumulatorów - w godzinach ich pracy;
7)    zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będzie odbierany co najmniej 2 razy do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych
lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
8)    chemikalia oraz zużyte opony będą odbierane co najmniej 2 razy do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
9)    meble oraz inne odpady wielkogabarytowe będą odbierane co najmniej 2 razy
do roku z terenu gminy od poszczególnych właścicieli budynków mieszkalnych
lub z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;
10) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów, będą odbierane każdorazowo z terenu nieruchomości zamieszkałej przez podmiot uprawniony poprzez zgłoszenie tego faktu do podmiotu uprawnionego przez właściciela nieruchomości zamieszkałej za pośrednictwem Urzędu Gminy w Sochaczew na 7 dni przed rozpoczęciem prac oraz z wyznaczonych punktów w formie mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów co najmniej 2 razy do roku;
 
§ 12
 
1.    Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych i z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1)    odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej
raz na miesiąc;
2)    odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz
na miesiąc;
2.    W okresie letnim (kwiecień – wrzesień), właściciele nieruchomości, na terenach gdzie prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokojów itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów
lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady zgodnie z § 7 ust. 2 pkt. 7.
 
§ 13
 
1.    Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego pozbywania się nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością nie dopuszczającą do jego przepełnienia oraz wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, nie rzadziej niż jeden raz w okresie pół roku.
2.    Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się osadów ściekowych
z przydomowych oczyszczalni ścieków bytowych z częstotliwością wynikającą z ich instrukcji eksploatacji.
 
Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
 
§ 14
 
1.    Właściciele nieruchomości powinni podejmować działania zmierzające do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów w szczególności poprzez:
1)  unikanie używania produktów nie nadających się do recyklingu i kompostowania;
2)  kupowanie produktów zapakowanych w minimalną ilość opakowań;
3)  kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych.
2.    Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:
1)    zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców Gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
2)    promocję minimalizacji powstawania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych;
3)    upowszechnienie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
 
§ 15
 
Odpady komunalne zebrane z terenu Gminy Sochaczew mają być przekazywane
przez podmiot uprawniony zgodnie z uchwałą nr 212/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 22 października 2012 r. w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023.
 
  Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
 
§ 16
1.    Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych
są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami.
2.    Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:
a)    nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz innych zwierząt,
b)    nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
3.    W przypadku wyprowadzania psa poza teren nieruchomości, do obowiązków osób utrzymujących psy należy wyprowadzanie psa na smyczy, a psów uznawanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny na smyczy i w kagańcu.
4.    Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są obowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w obiektach oraz na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych.
 
Rozdział 7
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
 
§ 17
1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, z wyjątkiem terenów określonych w ust.3.
2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów zajętych przez budownictwo wielorodzinne, budownictwo jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, ogrody działkowe.
3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1)    posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do chowu zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
(t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.),
2)    utrzymywanie zwierząt będzie prowadzone z zachowaniem czystości i porządku na  nieruchomości;
3)    zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości.
4. Odstępstwa od zakazów wymienionych w ust. 1 – 3 dopuszczalne są tylko wtedy, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich poprzedzone jest uzyskaniem odpowiednich decyzji przewidzianych prawem.
5. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są dodatkowo:
1)    przestrzegać przepisów sanitarno – epidemiologicznych,
2)    gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem, gnojowicą i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków,
3)    gromadzić i usuwać nieczystości, które są obornikiem, gnojowicą i gnojówką,
w sposób  przewidziany w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach
i nawożeniu (Dz. U. nr 147,  poz. 1033 z późn. zm. ).
 
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia
 
§ 18
Obowiązkowej deratyzacji podlega cały obszar Gminy Sochaczew.Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana dwukrotnie w ciągu roku: w pierwszym terminie w miesiącach marzec-kwiecień, w drugim terminie
w miesiącach listopad-grudzień oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.
 
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
 
§ 19
Traci moc Uchwała Rady Gminy Sochaczew Nr XXXII/148/2012  z dnia 27 grudnia 2012 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sochaczew
                                                                     § 20
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Sochaczew.
 
§ 21
 
Uchwała  wchodzi  w  życie  po  upływie  14  dni  od  ogłoszenia  w  Dzienniku  Urzędowym   Województwa  Mazowieckiego.


Uzasadnienie
 
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach ( t. j. Dz. U. z 2012, poz. 391) Rada Gminy w Sochaczewie uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Ustawa, o której mowa powyżej wprowadziła obowiązek dostosowania regulaminu utrzymania czystości i  porządku na terenie gminy do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, który został przyjęty przez Sejmik Województwa Mazowieckiego Uchwałą
Nr 2012/12 z dnia 22 października 2012 r.
Niniejszy regulamin wprowadza nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Sochaczew, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
 
 
 

Powiadom znajomego